/
7 min. czytania

Test Rozbicia, czyli co wspólnego ma butelka coca-coli z budowaniem marki?

Wyobraź sobie, że idziesz na spacer i w pewnym momencie widzisz na chodniku potłuczone szkło. Zbliżając się do tego niebezpiecznego miejsca cały czas patrzysz w dół, aby bezpiecznie ominąć wszystkie fragmenty szkła. Patrząc na nie, od razu wiesz, że to stłukła się butelka Coca-Coli. Skąd to wiesz? Czy w podobny sposób mógłbyś zidentyfikować inną butelkę, np. czy po potłuczonym szkle rozpoznałbyś markę piwa, albo majonezu? Sytuacja bardzo hipotetyczna, bo zwykle mógłbyś połączyć szkło z marką na podstawie sfatygowanej etykiety. Załóżmy jednak, że jej nie ma.

Jak to możliwe, że tak łatwo rozpoznać butelkę Coca-Coli wyłącznie na podstawie je fragmentu?

Aby to wyjaśnić opowiem Ci historię powstania tej ikonicznej butelki.

Tym razem zamiast spaceru wyobraź sobie, że jest 1915 rok, a Ty pracujesz w firmie The Root Glass Company (Vigo County, Indiana, Stany Zjednoczone). Pewnego dnia otrzymujesz brief konkursowy zawierający wytyczne do zaprojektowania butelki dla całkiem popularnego już napoju, którego receptura została stworzona w 1886 roku przez J.S. Pembertona, farmaceutę z Atlanty.

Brief, który leży przed Tobą, zawiera między innymi następujące wytyczne:

  • Ludzie powinni rozpoznawać naszą butelkę jako pierwszą i to nawet w ciemności!
  • Jeśli nasza butelka się stłucze, to ludzie powinni móc rozpoznać, do jakiej marki należy wyłącznie na podstawie jej fragmentu.
  • Nie powinno być problemu z jej wyprodukowaniem za pomocą dostępnych maszyn.

Takie zadanie otrzymał ponad 105 lat temu Earl R. Dean, a butelka, którą stworzył to klasyczna i dziś już ikoniczna butelka, do której wlewana jest Coca-Cola.

Skąd ten kształt?

Inspiracją do stworzenia nowego kształtu butelki były dla Earla owoce kakaowca. Mają bardzo ciekawy i charakterystyczny kształt. Warto jednak dodać, że Coca-Cola nie zawiera tych owoców w swoim składzie.

Tak – w dużym skrócie – wygląda historia powstania konturowej butelki, która od 1920 roku stała się najbardziej znanym elementem komunikacji firmy. Tak jest do dzisiaj, pomimo tego że butelka szklana nie jest już tak popularna, jak kiedyś. Wciąż jednak jej kształt jest najważniejszym elementem komunikacji wizualnej firmy. I choć dzisiaj butelki Coca-Coli są głównie plastikowe, to charakterystyczny kształt butelki konturowej bardzo często pojawia się w komunikacji reklamowej firmy oraz jest przypominany na kubkach, etykietach butelek i puszkach.

Historia tej butelki stanowi fantastyczne podłoże do dyskusji na temat budowania marki, ponieważ teoretycznie każda marka powinno móc przejść TEST ROZBICIA.

Przygotowując komunikacją Twojej firmy, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy jeśli usunę swoje logo (z produktu / opakowania etc.), to moja firma będzie wciąż rozpoznawalna?
  • Czy ludzie jedynie czytając to, co piszę, będą wiedzieli kto do nich mówi?
  • Czy jeśli zostawię same grafiki, zdjęcia, kolory, tekstury, dźwięki lub kształty, to ludzie będą wiedzieli z kim (z jaką marką) mają do czynienia?

W ramach prac nad dowolną tożsamością wizualną warto dążyć do tego, aby klient mógł usunąć logo ze swoich materiałów marketingowych bez szkody dla ich rozpoznawalności. Zadbaj o charakterystyczny styl ilustracji, ciekawą paletę kolorów i krój czcionki – David Airey, autor książki „LOGO DESIGN LOVE”

Jak to zrobić?

Zacznij od zdefiniowania kto jest Twoją konkurencją. Zrób to w prosty sposób.

Zrób listę firm, które świadczą te same usługi i walczą o tego samego klienta, co Ty i opisz je, wykorzystując do tego prostą tabelę, w której
PLUS oznacza wszystko to, w czym konkurencja jest od Ciebie lepsza,
MINUS wszystko to, w czym jest gorsza, a znak RÓWNOŚCI wszystko, co jest takie samo. Jeśli chcesz się odróżnić, skup się na minusach.

Przeanalizuj konkurencję (lub całą branżę!) w następujących obszarach komunikacji:

  • kolorystyka firmowa,
  • widok internetowej strony głównej,
  • charakter zdjęć (wizerunkowych, produktowych, zespołu),
  • hasła,
  • język komunikacji (o nas, storytelling).


To wszystko są obszary, które pozwolą Ci się odróżnić. W wielu branżach istnieje coś takiego, jak kolorystyka branżowa i sposób pokazywania usług, czy produktów.

Dlaczego?

W większości przypadków, jeśli przedsiębiorca widzi, że wszyscy robią „coś” w „określony sposób”, to znaczy, że pewnie tak to należy robić. Nie idź tą drogą!

Ułatw klientowi podjęcie decyzji poprzez pokazanie różnic.

Łukasz Murawski

Łukasz Murawski – doradca, wykładowca, autor
Pomagam firmom odróżnić się od konkurencji.

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera!

Najnowsze z Blog

4 cechy dobrego logo

Dobre logo to takie, które ułatwia twojemu klientowi zapamiętanie doświadczenia kontaktu z Twoim produktem czy też